Educație

Educator Montessori: Mituri și fapte despre metoda de educație alternativă

Educator Montessori: Mituri și fapte despre metoda de educație alternativă - RevistaMargot.ro

Există multe mituri despre educația Montessori. Adesea întâlnesc oameni care, după ce au avut un contact minimalist cu metoda, se situează într-o perspectivă de înţelegere insuficientă a ei. E important de spus că metoda Montessori nu reprezintă doar tehnici de predare a lecţiilor, ci şi contextul de însuşire a lor intr-un mediu pregătit, bazat pe interacţiunile pe care copiii le au cu ghidul Montessori, dar şi cu ceilalţi copii.

În calitate de specialist Montessori, vreau să discut câteva mituri pe care le aud des. Chiar şi astăzi, după aproape zece ani de experienţă cu metoda Montessori, eu însămi găsesc încă provocări, la care sunt nevoită să caut răspunsuri.

Vă încurajez să îmi adresati curiozităţile voastre, cu angajamentul răspunsurilor într-un articol viitor sau chiar în interacţiuni directe, cu ocazia unor ateliere de înţelegere si aplicare a metodei.

– MIT –

În școlile din Montessori, elevii fac tot ce vor ei. Învăţarea ar putea fi catalogata ca fiind haotică.

FAPT

În școlile Montessori, elevii învață să devină autodidacți. Acest lucru se întâmplă pentru că există un sistem de progres, pe arii curriculare, foarte bine pus la punct.

În fiecare zi, ghidul Montessori prezintă lecții, elevii primesc sarcini de lucru și se ajută unul pe altul. El stabilește obiective adecvate dezvoltării și sarcini specifice pentru fiecare copil și apoi monitorizează progresul acestora. Metoda Montessori are o structură care promovează învățarea independentă, creativitatea și auto-disciplina.

Metoda Montessori este concepută pentru a oferi copiilor libertate, însoţită mereu de responsabilitate. De exemplu, copiii au voie să aleagă ceea ce vor să lucreze, selecția se face însă din cadrul sarcinilor ce le-au fost deja prezentate.

– MIT –

Montessori este o doctrină religioasă.

FAPT

Montessori nu are nici un fel de afiliere religioasă. Metoda promovează o cultură a bunăţii şi a respectului. Cultivăm responsabilitatea pentru lumea în care trăim și promovăm acceptarea.

– MIT –

Copiii din clasele Montessori nu învață să facă lucrurile necesare pe care nu doresc să le facă.

FAPT

Copiii din şcoala Montessori au grijă de mediul în care lucrează, asteaptă materialul cu care vor sa lucreze, termină o activitate înainte de a trece la următoarea, primesc lecții de la ghid și învață să asculte.

Ascultarea se construiește pas cu pas, nu este bazată pe autoritate, ci pe respect, acceptare si recunoaştere. Asocierea alegerii libere și ascultarea îi ajută pe copii să îşi dezvolte atât spiritul de inițiativă, cât și disciplina.

– MIT –

Ghidul Montessori nu trebuie să se opună dorinţei copiilor, atunci când aceştia nu doresc să facă ceva.

FAPT

Ghidul Montessori însoţeşte şi conduce copilul în activităţile de învăţare. Maria Montessori a scris despre cele trei niveluri de ascultare și i-a încurajat pe părinți și pe profesori să ajute la cultivarea adevăratei ascultari a copiilor.

– MIT –

Montessori descurajează imaginația.

FAPT

Maria Montessori a arătat faptul că imaginaţia creatoare are drept temelie o bună cunoaştere a realităţii, iar copiii între 0-6 ani au nevoie să experimenteze realitatea pentru a-și pregăti imaginația. Acesta este motivul pentru care nu veți găsi cărți cu subiecte fantastice în sălile de clasă Montessori.

– MIT –

Metoda Montessori este prea rigidă și structurată și nu este suficient de distractivă.

FAPT

Maria Montessori spunea: „Urmează copilul.” Ghidul Montessori observă cu atenţie fiecare copil si pregăteşte activităţile adecvate pentru acesta. El ştie în ce etapă de dezvoltare se află fiecare copil. Această cunoaştere se bazează pe secvenţialitatea lecţiilor şi progresul personal.

Ordinea şi structura din exterior conduc la costruirea stucturii interioare.

Este adevărat că metoda Montessori poate fi pusă în aplicare într-o notă aridă de către unii ghizi, mai ales în primii ani de carieră, când provocările noului sunt copleșitoare.

Muzica, mișcarea, dansul, rimele amuzante, râsul și tot ceea ce iubesc cu adevărat copiii se regăsesc în sala de clasă Montessori. Respectul față de copil se află de asemenea în centrul metodei Montessori.

– MIT –

Educația Montessori nu este echilibrată, deoarece copiii lucrează doar în zonele pe care le preferă.

FAPT

Copiii au posibilitatea de a alege ceea ce vor sa facă în fiecare zi. În acelaşi timp ei primesc prezentări specifice vârstei, nivelului de înţelegere, ariei de intereres specific.

Aş spune că în cele opt ore ale unui copil petrecute în şcoala Montessori, 20% din timp reprezintă activitaţi ghidate, iar restul de 80% reprezintă alegeri libere.

Fiecare copil din clasa primară Montessori învață elementele de bază în matematică, limbaj, geografie, istorie, biologie, așa cum ar face el într-o clasă tradițională. Diferența este că aici copiii au libertatea de a aprofunda zonele lor de interes.

– MIT –

Copiii din clasele Montessori trebuie să facă totul singuri.

Fapt

Ghizii Montessori îi învață pe copii responsabilitatea, demonstrându-le cum să facă anumite acţiuni în mod independent: de exemplu, ei învață să-și facă gustări proprii, să se îmbrace adecvat, să pună obiectele cu care au lucrat la locul lor etc.

Când li se dă ocazia, copiii iubesc să facă singuri aceste acţiuni. Ei arată că sunt capabili și că fiecare pas spre independență este un pas către autoconstrucţie.

Există sarcini dincolo de abilitățile lor; ei sunt încurajați să ceară ajutor ori de câte ori au nevoie, iar ghizii Montessori ar trebui să respecte abilitățile fiecărui copil și să nu pună niciodată presiune cu responsabilitaţi pentru care nu sunt pregătiţi.

– MIT –

Copiii din şcoala Montessori se joacă toată ziua, nu fac suficiente fişe de lucru sau nu lucrează în mod real.

FAPT

„Jocul este munca copilului” – Maria Montessori

Concentrarea în sălile de clasă Montessori este o activitate deliberată. Dacă un copil se concentrează pe colorarea unei imagini cu atenție, aceasta este văzută ca muncă. Atunci când un copil este interesat de activitatea sa și găsește bucurie în ceea ce face, el va dezvolta o dragoste pentru învățare.

Ghidul prezintă copilului fiecare material Montessori, arătându-i modalitatea corectă de utilizare a acestuia. Dacă ghidul consideră că materialul prezentat este folosit în mod necorespunzător, fără un interes real, îi poate cere copilului să întrerupă lucrul, acesta având ocazia să revină atunci când munca va fi însoţită de responsabilitate.

– MIT –

Copiii din clasele Montessori lucrează prea mult şi nu au suficient timp pentru a se juca.

FAPT

Metoda Montessori include un ciclu de lucru de trei ore, în care fiecare copil își alege munca și ghidul alege lecțiile pe care le predă copilului.

Copiii fac pauze active precum desenul, pictura, lectura, conversatia. Există întotdeauna o perioadă de pauză activă, după perioada de lucru concentrat, în care copiii îşi folosesc timpul pentru a se relaxa, conform nevoilor interioare.

– MIT –

Copiii din sălile de clasă Montessori sunt tratați prea mult ca adulți, li se estompează plăcerea de a fi copil.

FAPT

Accentul în metoda Montessori cade pe respectul faţă de copil și pe puterile uimitoare pe care acesta le are în timpul copilăriei.

Metoda Montessori încurajează independența, bucuria de a învăţa, de a face lucruri cu sens, respectarea abilităţilor, a limitelor.

 

Magda Crihan este ghid Montessori pentru vârsta de 3-6 și 6-12 ani, cu o experiență în alternativele educațonale de aproape 20 de ani.
Aceasta colaborează cu Institutul Montessori din București și a facut parte din comisia de examinatori pentru primele doua cursuri AMI organizate în România pentru segmentul de vârstă 3-6 ani.
În anul 2012, Magda a obținut certificare AMI pentru segmentul de vârstă 3-6 ani. A lucrat timp de 7 ani ca ghid Montessori certificat.
În anul 2016 și-a inceput formarea ca profesor Montessori pe intervalul de varsta 6-12 ani în Girona, Spania, curs finalizat în anul 2018. Magda este unul dintre oamenii cu cea mai îndelungată experienţă practică pe Montessori la acest moment, din România. Ea a participat de asemenea la cursuri de formare în comunicarea Espere.
Pe data de 22 aprilie, Magda Crihan vă invită la un curs despre strategia Montessori – de la joc la învățare.

Click aici pentru mai multe detalii!

Distribuie:
Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.