Sarcină

Metode naturale pentru combaterea greţurilor în sarcină

remedii naturiste pentru combaterea grețurilor de sarcină - revistamargot.ro

Unul dintre simptomele cele mai supărătoare ale trimestrului întâi de sarcină sunt greţurile apărute în cursul dimineţii sau, uneori, în alte momente ale zilei, care uneori pot fi destul de greu de suportat şi controlat. În afară de faptul că accentuează starea de rău a femeii însărcinate, greaţa şi voma sunt periculoase deoarece favorizează malnutriţia şi deshidratarea.

Deşi sunt permise câteva medicamente antiemetice în această perioadă, mai ales când greţurile evoluează spre vărsături şi împiedică aproape complet alimentaţia viitoarei mămici, este de dorit ca, măcar în primele 12 săptămâni de sarcină, să fie evitată orice medicaţie.

Din fericire, există şi remedii naturale care pot ameliora aceste simptome. Desigur, nu toate aceste metode funcţionează la fel de bine în cazul oricărei femei. În plus, fiind produse naturale, efectul este mai slab şi de scurtă durată. Unele dintre acestea sunt totuşi eficiente, dovadă că şi-au câştigat notorietatea în rândul gravidelor. De aceea, este bine ca fiecare remediu să fie testat şi adaptat, astfel încât să dea cele mai bune rezultate posibile.

 

Ghimbirul

Originară din Asia tropicală, această plantă cu multiple beneficii este renumită pentru capacitatea sa de a combate greţurile şi voma. Şi starea de ameţeală, un alt simptom comun al sarcinii, poate fi tratată tot cu ghimbir. Ghimbirul mai este de mare ajutor şi în răceala din timpul sarcinii, acţionând asupra afecţiunilor respiratorii şi tusei.  Proprietăţile antiemetice ale ghimbirului pot fi valorificate sub mai multe forme. Cel mai la îndemână este ceaiul de ghimbir, foarte aromat şi puţin iute la gust. Acesta se prepară prin fierberea timp de 10 minute a două linguriţe de rădăcină rasă în 200 de ml de apă. Alternativa mai comodă este ceaiul de ghimbir la pliculeţe, pregătit conform indicaţiilor producătorului. Persoanele care nu agreează ceaiul au ca opţiune varianta sucurilor pe bază de ghimbir, cu eficienţă mai redusă. Este important ca sucul să fie natural, necarbonatat şi să nu conţină zahăr. Ghimbirul se mai găseşte şi sub formă de capsule a căror administrare se face în timpul meselor. Atenţie însă la concentraţie şi la cantităţi în cazul oricărei forme utilizate: ghimbirul produce uneori aciditate (arsuri), iar efectul obţinut ar putea fi de acutizare a senzaţiei de greaţă.

 

Lămâia

Este un alt remediu natural care funcţionează în cazul multor femei însărcinate atunci când vine vorba de greţuri. Puţin suc de lămâie adăugat în apă (nu foarte rece) sau în ceai călduţ calmează senzaţia de vomă şi schimbă gustul neplăcut din gură. Cantitatea potrivită de suc poate să difere de la o gravidă la alta, aşa că aceasta trebuie ajustată de la caz la caz. Nu se recomandă o cantitate mare şi cu atât mai puţin consumul de suc de lămâie ca atare, pentru că acesta creşte aciditatea la nivelul stomacului şi va agrava starea de rău. La unele gravide, simplul gest de a mirosi o felie proaspătă de lămâie „taie” din greaţă. În afară de rolul antiemetic, lămâia ajută la prevenirea şi altor probleme asociate sarcinii: hipertensiunea, constipaţia, imunitatea scăzută, deficitul de calciu, magneziu şi fier, infecţiile urinare.

 

Muşeţelul

Muşeţelul este o plantă medicinală care combate o multitudine de tulburări gastro-intestinale. Nu este un antivomitiv puternic, însă, prin acţiunea sa antiinflamatoare şi cicatrizantă, are un efect de calmare asupra stomacului. De asemenea, tratează balonarea, migrenele şi insomniile – alte probleme comune ale femeilor însărcinate. Faptul că muşeţelul este o plantă fără conţinut de cafeină îl face şi mai potrivit consumului în perioada sarcinii.

 

Aromaterapia

Gravidele sunt foarte sensibile la mirosurile persistente. Totuşi, cele care tolerează aromele uleiurilor esenţiale ar putea folosi aceste remedii pentru atenuarea greţurilor. Este adevărat, foarte multe uleiuri esenţiale sunt contraindicate în timpul sarcinii, însă unele sunt permise cu anumite precauţii şi cu acordul medicului. Pentru siguranţă, trebuie folosite concentraţii mai mici decât în mod obişnuit, iar perioadele de inhalare să fie şi ele reduse. De exemplu, în cazul uleiului esenţial de mentă, o plantă medicinală nerecomandată în sarcină, dar atât de eficientă împotriva greţurilor şi vomei, câteva picături aplicate pe o batistă pot fi de un real ajutor. La combaterea greţurilor din sarcină mai ajută uleiurile esenţiale de lavandă, grepfrut, muşeţel sau coriandru.

 

Homeopatia

Şi prin intermediul remediilor homeopate se poate lupta împotriva greţurilor din timpul sarcinii. Condiţia esenţială este ca tratamentul homeopatic să fie recomandat de către un medic specializat în domeniul homeopatiei, iar medicaţia să fie prescrisă individual. La fel de important este ca procurarea remediilor de acest tip să se facă din locuri autorizate.

 

Pâinea prăjită

Pâinea prăjită şi alte snacks-uri cât mai simple, fără arome, zahăr sau adaosuri nesănătoase, consumate cât mai repede după trezire, previn sau cel puţin atenuează aşa-numitele greţuri matinale.

Vitamina B6

Potrivit unor studii, un aport suplimentar de vitamina B6 ar conduce la diminuarea simptomelor de greaţă din timpul sarcinii. Aproximativ 25 mg de vitamina B6 pe zi, dar nu mai mult de 150 mg, ar avea efecte pozitive în acest sens. Ca şi pentru orice altă vitamină, şi în cazul B6, este indicat ca recomandările privind doza şi frecvenţa administrării să vină de la medic.

 

Alte măsuri de ajutor

Pentru ca episoadele de greaţă şi vomă să fie cât mai puţine şi de intensitate redusă, este crucial ca orice femeie însărcinată să aibă o dietă sănătoasă şi fără excese.
Astfel, trebuie evitate:
• Amânarea mesei atunci când apare senzaţia de foame;
• Porţiile foarte mari şi mesele săţioase;
• Alimentele greu digerabile (mâncăruri grase, prăjeli, dulciuri bogate în zahăr etc.);
• Preparatele extrem de condimentate;
• Băuturile carbogazoase şi foarte dulci;

 

În schimb este bine ca:

• Mesele să fie fracţionate la intervale de câteva ore, chiar înaintea instalării senzaţiei de foame;
• Să se mămânce câte puţin la fiecare masă şi să se aleagă alimente ce pot fi digerate uşor (supe, legume coapte sau preparate la abur, fructe ce nu produc aciditate etc.);
• Să se bea suficientă apă, deoarece deshidratarea favorizează apariţia greţurilor;

 

Aşadar, chiar dacă o femeie însărcinată pofteşte din când în când la alimente „interzise”, atâta timp cât dieta sa este una preponderent sănătoasă, această dificilă perioadă va trece cu bine, iar greţurile vor dispărea treptat, de la sine, după împlinirea a 11-13 săptămâni de sarcină.

 

 

Autor: Mihaela Crețu

Distribuie:
Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.