Educație

Cătălina Baci – despre Grădină ca resursă pedagogică

Cătălina Baci - despre Grădină ca resursă pedagogică - RevistaMargot.ro

Natura este o sursă inegalabilă de cunoaștere. Copiii nu trebuie să piardă contactul cu aceasta pentru că ei sunt viitorul acestei lumi tot mai poluate, și cei care prin înțelegerea mediului înconjurător pot transforma vremurile ce vor veni.

Cătălina Baci este coordonator al unui minunat proiect numit Școala din Grădină, prin care cei mici învață să înțeleagă natura, să o privească în mod armonios și să o respecte.

Cătălina ne povestește ce înseamnă permacultură și de ce trebuie să ne educăm în grădină:

„Proiectul Școala din Grădină a luat naștere ca idee în 2014 și s-a concretizat prin punerea lui pe hârtie în 2015, când am primit finanțare pentru un an din partea fondurilor norvegiene EEA Grants, pentru a promova grădina de legume și grădinăritul ca unealtă pedagogica în rândul adulților implicați în educația copiilor.

Ideea proiectului ne-a venit lucrând în grădină cu copiii, observându-le curiozitatea, implicarea și bucuria de a lucra în aer liber, cu pământul și plantele.

Asociația Română de Permacultură este ONG-ul a inițiat acest proiect. Permacultura ca și concept se bazează pe 3 principii: grija față de pământ, grija față de oameni și împărțirea echitabilă a surplusului. Pe scurt, un fel „grădinărit” responsabil, în care integrăm cât mai multe elemente în sistem ca ele să se suțină unele pe altele (straturi de legume, ierburi aromatice, flori, arbuști și pomi fructiferi, hoteluri de insecte, locuri de compostat, apă, bariere de vânt unde este cazul, etc.).

Grădinile de legume sunt mici ecosisteme în care plantele depind de ajutorul unor insecte, de sănătatea solului și a vieții din sol, de prezența altor plante în grădină, de grija pe care noi le-o acordăm. Copiii înțeleg astfel că în natură totul este interconectat, are o logică și un echilibru.

O tomată are nevoie de aproximativ 3 luni pentru a crește de la sămânță la fruct, este nevoie de răbdare și grijă ca o planta să facă fructe pe care noi să le putem mânca, ele nu apar pur și simplu pe un raft din magazin. Iar eu cred că acesta este unul din cele mai frumoase lucruri pe care o grădină îi poate învăța pe copii în societatea viitoare: grija, răbdarea și respectul de care au nevoie plantele și natura pentru a crește și a ne hrăni sănătos.

 

Cătălina Baci - despre Grădină ca resursă pedagogică - RevistaMargot.ro

Legume plantete de cei mici

 

Reacția copiilor este de neprețuit când văd că ne aflăm în grădina unde vom și lucra, sau vom povesti despre semințe, părțile plantelor, despre insecte, râme, etc…..

Cei mici au tot felul de reacții: „Cătălinaaaaaa!!!!!Uite ce a crescut salata!” Sau „Uite, am mâncat măcris!”, iar preferata mea este: „Cătălina, azi ce facem?”.

Bucuria lor de a descoperi natura prin intermediul grădinii și de a învăța prin practică și observare este motorul acestui proiect.

Contactul cu natura i-a făcut pe cei mici să-și schimbe comportamentul față de plante și mediul înconjurător.

O să vă dau un exemplu concret. Atunci când le arăt copiilor ceapa și usturoiul, pentu a-i învăța diferența dintre ele, 90% dintre ei exclamă: „Yuck, eu nu mănânc din astea și nu îmi place cum miros.”

Apoi, după ce plantăm arpagic și usturoi în viitoarea grădină, aceste două plante sunt mai tot timpul mâncate de copii. Când ei plantează cele două legume și au grijă de ele, când știu cum au crescut, ceapa și usturoiul capătă alt gust, li se modifică percepția.

 

Cătălina Baci - despre Grădină ca resursă pedagogică - RevistaMargot.ro

Copii plantând arpagic

 

Râmele sunt un alt exemplu: reacția celor mici este tot de respingere în fața acestui vierme mic, le este frică de el, nu le place cum arată. Între timp povestim de lucrurile minunate pe care râma le face pentru grădină și cum este un prieten al solului, că prezența ei înseamnă un pământ sănătos, iar astfel, încet-încet, râmele capăta o altă imagine în mintea copiilor.

 

Cătălina Baci - despre Grădină ca resursă pedagogică - RevistaMargot.ro

O micuță râmă ce el este prezentată piticilor de către Cătălina

 

Lucrurile pe care copiii le pot învăța prin intermediul unei grădini de legume le arată că insectele au rolul lor și nu trebuie sa le zdrobim, râmele la fel, că toate legume sunt absolut delicioase și lucrul cu pamantul nu înseamnă doar că ne murdărim pe mâini, ci că avem grijă de niște plante pentru ca ele să crească și să ne hrănească.

Sursa noastră de inspirație este natura, ciclicitatea ei și succesiunea lucrărilor din grădină, încercăm să transmitem aceste informații într-un mod plăcut, prin joc, observare și implicare.

Pentru ca acest concept să devină cât mai accesibil adulților implicați în educația copiilor, am scris și două manuale: unul de grădinărit în școli, și altul de activități pe care le poți face cu cei mici într-o grădină. Echipa acestui proiect a fost formată din trei ingineri horticoli care au încercat să sintetizeze informațiile despre lucrările din grădină, unelte, plante, semințe, ce plante și la ce distanță se plantează acestea pentru ca ele să nu fie o piedică în realizarea unei grădini de legume, împreună cu copiii.

Scopul proiectului este de a promova și a introduce în cât mai multe instituții de învățământ grădina ca unealtă pedagogică, pe care adulții să o vadă ca o resursă a procesului de învățare, dar și ca un loc de relaxare.

Gândiți-vă la o oră de desen care are loc în grădina de flori și plante aromatice, o oră de muzică în care elevii le cână plantelor sau o oră de istorie pornind de la zona de unde sunt originare anumite legume. Cheia în care vedem o grădină poate fi utilizată în atât de multe moduri.

Din aceasta toamnă am deschis în Cluj-Napoca, Centrul Educațional Școala din Grădină, unde se vor desfășura ateliere de grădinărit sub forma unor module pe anotimpuri, la care părinții îi pot înscrie pe copii.

Avem o grădină de 1.000 mp, programe pentru Școala Altfel, tabere urbane, iar în fiecare lună ne-am propus să organizăm o petrecere tematică prin care să sărbătorim un moment specific din natură.

De asemenea, în curând vom lansa un concept de tabără de vară a Școlii din Grădină, unde atenția se va concentra pe pădure ca ecosistem.

Programul taberei va cuprinde o parte de drumeții și alta de jocuri în care cei mici vor observa elementele: apă, aer, pământ, plante, viețuitoare, și vor învăța să aibă grijă de natură, să o înțeleagă și să o protejeze.

Toate materialele de care am vorbit se găsesc pe platforma online scoaladingradina.ro

Atelierele și programul Centrului Educațional sunt anunțate pe pagina de Facebook Școala din Grădină și pe grupul Școala din Grădină. Dacă doriți să colaborăm la plantarea unei grădini educative, ne găsiți la scoaladingradina@gmail.com și numărul de telefon: 0722253130.

Vă așteptăm să descoperim împreună minunata lume a grădinilor și a permaculturii!”

 

Cătălina Baci - despre Grădină ca resursă pedagogică - RevistaMargot.ro

Distribuie:
Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.