Interviuri

Elena Vasilică, Școala de Valori – Tranformarea unei societăți prin educație

Dacă ești părinte, cu siguranță ai auzit până acum de Școala de Valori, o organizație non-guvernamentală care prin intermediul educației nonformală are în plan transformarea generației următoare, conferirea unor modele pozitive, demne de urmat și redarea valorilor pierdute.

Atelierele, taberele, sesiunile de coaching, organizate de școala de Valori, sunt dedicate tinerilor, care învață, se distrează, se descoperă și își formează un caracter valoros.

Școala de valori este un „ghid” al viitorilor adulți autonomi și responsabili.

Elena Vasilică, vicepreședinte al ONG-ului, crede cu toată ființa în schimbările pe care le poate conferi Școala de Valori și ne-a convins și pe noi de acest fapt.

 

Elena Vasilica, Școala de Valori - Tranformarea unei societăți prin educație - RevistaMargot.ro

Elena, unul dintre promotorii de bază ai Școlii de Valori

De ce ați inițiat proiectul Școala de Valori? Care sunt valorile pe care ar trebui să le implementăm tinerilor pe parcursul dezvoltării lor?

Elena Vasilică: M-am alăturat Școlii de Valori la începutul anului 2018 ca director executiv, urmând ca în 2019 să preiau funcția de vicepreședinte al organizației.

Mi-a plăcut din prima clipă efervescența echipei, creativitatea și faptul ca pot vedea impactul pe care îl avem în viața participanților cu care lucrăm în proiectele noastre.

Pentru mine, cele mai importante valori sunt integritatea, libertatea, responsabilitate și perseverența.

Consider că o societate „normală” are la bază aceste valori.

 

Elena Vasilica, Școala de Valori - Tranformarea unei societăți prin educație - RevistaMargot.ro

Școala de Valori derulează proiecte în întreaga țară. Aici este alături de elevii de la la Colegiul National „Dr. Ioan Mesota”, Brasov.

Ați remarcat deja efecte ale atelierelor și activităților efectuate de Școala de Valori asupra tinerilor?

Elena Vasilică: Școala de Valori produce schimbare în educația din România din anul 2010 și are 9 ani deja de proiecte extraordinare, în care peste 40.000 de participanți au avut parte de experiențe care le-au schimbat viața.

Îmi amintesc de o întâlnire pe care am avut-o cu o fostă participantă într-unul dintre proiectele nostre, care este studentă la o facultate din Rotterdam.

Revenise în România pentru a face voluntariat la Școala de Valori, pentru a-și exprima recunoștința în felul acesta și pentru a oferi, la rândul ei, cunoaștere și inspirație, așa cum primise la rândul ei în cadrul proiectului GROW.

Pentru mine a fost extrem de emoționant momentul și a fost prima dată în care am conștientizat ce „efecte” are educația complementară în viața participanților.

Cum pot adulții deveni niște modele pentru copiii din jurul lor?

Elena Vasilică: Oamenii sunt construiți astfel încât să învețe prin imitare.

Într-o familie în care există respect, dragoste și înțelegere, copilul va crește învățând noțiunile acestea, dezvoltându-se frumos.

Părinții și profesorii pot fi modele atât pozitive, cât și negative în ceea ce privește dorința de a evolua și capacitatea de a crește profesional.

În concluzie, a fi model înseamnă să fii conștient că faptele tale pot fi copiate de ceilalți și pot fi picătura din ocean care poate produce furtuna.

Cine sunt tinerii care vin la Școala de Valori și ce învață aceștia?

Elena Vasilică: Tinerii care sunt în proiectele Școlii de Valori au vârste cuprinse între 14 și 25 de ani, ei sunt implicați fie ca participanți, voluntari, practicanți, studenți sau chiar angajați.

Primordiale sunt autodisciplina, autonomia, gândirea critică și abordarea deschisă și colaborativă, credem că tinerii care intră în programele noastre au toate șansele să își dezvolte aceste meta-competențe și să deprindă abilități necesare în viață, care contribuie la împlinirea lor atât personal, cât și profesională.

Care este părerea ta despre învățământul românesc?

Elena Vasilică: Este cert că nu am o părere bună despre învățământul formal românesc din moment ce principala mea activitate este aceea de a crea contexte complementare de învățare pentru tinerii din România în mediul ONG.

Cred că sunt prea multe carențe adunate în timp care în acest moment duc la mutarea atenției de pe elev pe metodologie și birocrație.

Un sistem educațional nu poate fi funcțional atâta timp cât principalul beneficiar al acestui proces nu este plasat în centrul atenției și cât timp designul educațional nu este dedicat dezvoltării abilităților de viață, ci unui bagaj inutilizabil de cunoștințe.

 

Elena Vasilica, Școala de Valori - Tranformarea unei societăți prin educație - RevistaMargot.ro

Pregătiți să învețe, pentru a schimba lumea

 

Sursa fotografiilor: pagina de Facebook a Școlii de Valori

Distribuie:
Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.