Interviuri

Oana Petcu răspunde mămicilor aflate în dificultate

Oana Petcu răspunde mămicilor aflate în dificultate - RevistaMargot.ro

Am fost întrebați de mai multe ori ce anume poate face un părinte pentru a-și ajuta copilul care este agresat în recreații.

Cât de greu este pentru aceștia să audă că cei mici trăiesc în fiecare zi cu teama de a-și întâlni agresorul?

Unii părinți încearcă să „îi intre în grații” copilului bully cu tot felul de „mite”. Nu îl învățăm însă atunci pe copilul agresor faptul că este mai respectat de cei din jur cu cât îi agresează mai mult pe colegii săi?

Deci, cum ar trebui părinții să procedeze?

Psihologul Oana Petcu răspunde la această întrebare:

Internetul abundă în informații mai mult sau mai puțin valoroase despre implicațiile fenomenului de bullying, despre modalități prin care poți să ajuți copilul să facă față în astfel de provocări (majoritatea în 5 sau 10 pași „miraculoși”).

Realitatea este diferită, resimțită profund: teamă, intimidare, frustrare, uneori ca o adevărată teroare la nivelul psihicului și al emoțiilor. Pentru o asemenea intensitate nu există pași și nici rețete rapide de rezolvare, ci mai degrabă un proces complex de dezvoltare personală.

În cazul de față (ca întotdeauna) copilul are nevoie de susținere, este obligatoriu ca de această dată părintele să fie persoana mai mare, mai puternică, mai înțeleaptă, mai blândă care să reușească să susțină situația.

Cum situația prezentă își are desfășurarea în școală, tot aici trebuie să se aducă modificări majore, iar acest aspect este posibil prin insistențele directe ale părinților (până la cel mai înalt nivel al instituției). Cu siguranță vor fi multe uși închise, comentarii și mesaje care să vă transmită că exagerați, și că e doar o joacă între copii. Acesta va fi momentul în care e important să nu renunțați, să îi obligați să devină conștienți față de gravitatea consecințelor.

Un loc care nu oferă siguranță la nivel fizic, o va oferi cu atât mai puțin la nivel motivațional și afectiv, iar din păcate școala românească a picat de mult acest test.

Cum se găsesc resurse pentru nenumărate proiecte, se pot găsi (dacă există intenția) și în cazul diminuării fenomenului de bullying. Profesorii și psihopedagogii din școală sunt resursa reală care pot să își pună energia în direcția gestionării interacțiunilor cu rea intenție. Cât timp copiii sunt la școală, sunt și copiii lor, nu doar în timpul orei, ci și în pauză.

Chiar și temperamentul celui mai echilibrat copil se va „clătina” dacă mediul în care se desfășoară îl supune unor astfel de presiuni.

Educația copilului în familie nu ar trebui să se lipsească de valori și principii în construirea caracterului încă de la vârste mic. O bază solidă de încredere primită de acasă îl va ajuta pe copil să nu se închidă într-o carapace și în ciuda dificultăților să vină să vorbească despre ceea ce i se întâmplă. Indiferent de perioadă, comunicarea părinte-copil trebuie să depășească nivelul superficial al rutinelor.

Copilul trebuie să afle informații despre ambele personaje (victima-agresor), un fapt cert fiind că niciunul dintre copii nu se află în rolul potrivit. Un cerc vicios din care copiii se vor opri în momentul în care primesc ajutorul corect din partea adulților. Este puțin probabil să găsiți înțelegere direct cu părintele copilului care agresează prin bullying, punțile de comunicare fiind de cele mai multe ori inexistente (aici ar putea interveni școala prin metodele ei de constrângere, necesare).

Ce trebuie să știe copilul intimidat despre colegul care îl deranjează?

Că puterea pe care el o arată la exterior este de fapt lipsa lui de putere din interior (de a nu avea încredere în el și de a privi lumea ca pe un pericol de care trebuie să se apere). O slăbiciune deghizată sub forma unei false puteri.

Pentru a se simți mai puternic interior, decât cel care face abuz de putere la exterior, copilul are nevoie să își recapete încrederea în forțele proprii, o modalitatea excelentă fiind începerea unui proces de dezvoltare personală individuală sau în grup care să îl sprijine în restructurarea unor astfel de experiențe.

Interacțiunile sănătoase cu cei din jur, medii stimulative și suportul emoțional al familiei vor fi definitorii în depășirea unor astfel de etape.

Informații utile: http://www.edituratrei.ro/carte/scott-cooper-alege-cuvintele-nu-batele-si-pietrele-7-metode-prin-care-copilul-tau-sa-se-descurce-cu-hartuirea-conflictul-si-alte-situatii-dificile/3178/

Oana Petcu răspunde mămicilor aflate în dificultate - RevistaMargot.ro
Oana Petcu a absolvit facultatea de Psihologie și Științele Educației în orașul București, devenind psiholog specializat în psihoterapie experiențială unificatoare, individuală și de grup.
În ultimii ani a fost implicată direct în crearea de programe complexe de dezvoltare personală pentru copii, în strânsă conexiune cu părinții și dinamica relațiilor familiale. 

 

 

 

Citește și: Despre bullying – soluții oferite de psihoterapeut

 

We do not accept bullying here, sursa foto: tedsonline.co.uk

Distribuie:
Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.