Educație

Bullying-ul în școlile românești

Bullying in scolile romanesti - revistamargot.ro

Pe data de 7 noiembrie a fost lansată campania „Opriți bullying-ul sau desființați recreațiile”, inițiată de Organizația Salvați Copiii.

Această campanie vine ca urmare a primului studiu național asupra fenomenului de bullying din România. Datele sunt îngrijorătoare:

„1 din 4 copii este umilit în mod repetat în grupul de egali
3 din 10 copii sunt excluși în mod repetat din cercul de colegi
4 din 10 copii au fost răniți ca urmare a comportamentelor violente repetate ale altor colegi” (Salvați Copiii).

Ce este bullying?

Un comportament agresiv, de durată asupra unui copil. Persoana țintită este umilită în public de către o persoană sau un grup. Dat fiind că abuzul verbal sau fizic repetat este ascuns de victimă părinților, agresorii se simt încurajați să continue comportamentul agresiv.

Violența dintre copii se poate manifesta prin excluderea unuia dintre ei din grup, comportamente ironice (porecle, insulte), intimidare (verbală sau fizică, prin îmbrânciri, palme, piedici sau vandalizarea obiectelor personale) sau chiar bătaie cu intenție clară de a răni victima. Bullying-ul social este cel mai greu de depistat, deoarece prin minciună, defăimare sau crearea de farse, agresorii încearcă distrugerea reputației victimei.

De obicei într-o situație de bullying există trei „actori”. Agresorul, victima și martorul. Toți cei implicați sunt victime. Cel care inițiază actele violente provine de cele mai multe ori dintr-un mediu violent. Agresiunea asupra celorlalți este modalitatea acestuia de a inversa rolul și de a deveni din agresat agresor. Martorul devine victimă la rândul lui prin internalizarea ideii că școala este un loc unde numai cei puternici înving. Astfel, devine la rândul lui un agresor indirect, prin lipsa intervenției.

Factori critici

De cele mai multe ori, copiii agresați devin victime dacă sunt percepuți ca fiind diferiți de majoritatea. Dizabilitățile, supraponderabilitatea, rezultatele excepționale la învățătură, proveniența dintr-o familie dezbinată sau cu mijloace financiare precare, etnia sunt câțiva dintre factorii care îi fac pe copii susceptibili la a fi atacați.

De asemenea, copiii care au schimbat recent școala sau clasa devin ținta răutăților. De cele mai multe ori, noul colectiv consideră tachinarea un ritual de acomodare prin care nou-venitul trebuie să treacă înainte de a fi acceptat în grup.

Efectele bullying-ului

Scăderea nivelului de stimă de sine a unui copil agresat îl va determina să ascundă față de părinte chinurile prin care trece. Rușinea în fața colegilor este cea care îl face să „rabde”, pentru a demonstra că nu este slab sau că nu este afectat.

Odată cu scăderea nivelului de stimă de sine, apar problemele de adaptare socială. Copilul se simte exclus și renunță la a mai încerca să se integreze, din teama de a nu fi din nou agresat. Astfel, însingurarea și anxietatea pot duce la scăderea performanțelor școlare.

În unele cazuri, victimele provin din familii violente la rândul lor, astfel că pentru acești copii, opțiunea destăinuirii greutăților prin care trec în fața părinților nu este o opțiune. Copiilor li se cimentează convingerea că merită comportamentele la care sunt supuși.
Pentru cei care provin din familii cu resurse socio-economice precare, lipsa sprijinului familiei împreună cu bullying-ul din școală pot duce la abandonul școlar sau chiar consum de droguri, în cel mai grav caz, tentative de suicid.

Bullying-ul are și repercursiuni pe termen foarte lung, victimele putându-se transforma în agresori mai târziu în viață. Aceasta este o modalitate de refulare, de inversare a rolurilor.

Soluții

Consilierea psihologică are rolul de a preveni apariția acestui comportament. Prin strategii de incluziune socială, de creare de legături între copii, există șanse de a opri fenomenul.

Conștientizarea prezenței fenomenului de bullying din școli este un pas important în gestionarea violenței. Sunt vizați toți „actorii” implicați și cunoscuții lor. Nu doar agresorul, victima și martorii au nevoie de consiliere, ci și părinții acestora. Aceasta deoarece de cele mai multe ori, agresorul copiază un comportament agresiv observat în cadrul familiei.

Crearea de programe de formare continuă pentru cadrele didactice, cu scopul de a recunoaște cât mai din timp cazurile de bullying și a le gestiona este un aspect esențial.

Educația nonformală este o altă cale pe care se poate încerca prevenția acestui tip de comportament. Teatru forum ajută la conștientizarea fenomenului. Totodată, este o manieră plăcută pentru copii de a încerca să identifice tipuri de reacții și soluții în fața unor situații violente.

Eforturile conștiente și constante ale părinților, copiilor, cadrelor didactice și ale personalului auxiliar pot ajuta la prevenția acestui fenomen și la crearea unui cadru sigur și plăcut, în care copiii să se simtă apreciați și adaptați.

Distribuie:
Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.