Sarcină

Poziții de somn în timpul sarcinii

Poziții de somn în timpul sarcinii, sursa foto: Pinterest - resvistamargot.ro

Somnul este foarte important în timpul sarcinii, mai ales că femeia însărcinată are o senzație de oboseală datorată progesteronului. De asemenea, fătul supune corpul mamei la mult efort și consum de energie și tocmai de aceea, viitoarea mămică are nevoie sa doarmă mai mult. Totuși, pe măsură ce burtica va crește, somnul are de suferit, iar viitoarea mămică va trebui să doarmă doar în anumite poziții, care îi sunt confortabile.

Unii medici recomandă femeilor însărcinate să doarmă pe partea stângă – îmbunătățește circulația la nivelul inimii și permite un flux de sânge bun atât pentru fât, cât și pentru rinichii mamei. Dormitul pe partea dreapta este mai bun decât dormitul pe burtă sau dormitul pe spate. Totuși, și această poziție de somn are anumite dezavantaje, cum ar fi o presiune asupra ficatului.

Pernă recomandată gravidelor, sursa foto: Pinterest

Încă din primele săptămâni de sarcină, viitoarea mămică ar trebui să cumpere o pernă specială pentru gravide (îi va fi utilă și când va alăpta bebelușul). Pe piață se găsesc nenumărate modele de perne utile pentru viitoarele mămici. Această pernă o va ajuta foarte mult să stea mult mai confortabil în pat și să doarmă mult mai bine.

Somnul în primul trimestru al sarcinii

În primele săptămâni de sarcină, când burtica este insesizabilă, viitoarea mămică nu are probleme cu poziția din timpul somnului. Această perioadă este marcată, însă, de o senzație de oboseală accentuată – corpul gravidei consumă energie pentru a proteja și hrăni fătul. Este cel mai bun moment pentru femeia însărcinată de a dormi pe burtă (mai ales dacă este poziția preferată de somn), pentru că în următoarele săptămâni sarcina va avansa iar acest lucru nu va mai fi posibil. De asemenea, în primul trimestru al sarcinii, dormitul pe spate nu este o problemă.

În această perioadă, multe femei își fac griji în legătură cu viitoarea perioadă și devin foarte stresate. Unele mămici au chiar coșmaruri, iar acest lucru le tulbură somnul. Psihologii recomandă viitoarelor mămici, pentru evitarea coșmarurilor, să nu mănânce prea mult înainte de culcare. Este foarte important ca viitoarea mămică să comunice permanent cu partenerul ei despre temerile legate de viitor. Acesta ar trebui să o înțeleagă și să o liniștească.

Somnul în al doilea trimestru de sarcină

Multe femei însărcinate spun că al doilea trimestru de sarcină este cel mai frumos și cel mai ușor. De obicei, grețurile dispar în această perioadă și scade, totodată, riscul de pierdere a sarcinii. Femeile se simt mult mai bine în această perioadă, nu sunt greoaie, iar acest lucru nu le pune probleme în ceea ce privește poziția din timpul somnului. Burtica începe să crească, dar nu le produce disconfort.

Totuși, în această perioadă, multe femei însărcinate suferă de arsuri la stomac: diafragma este obstrucționată de uterul în creștere iar respirația devine superficială. Pentru a evita acest simptom, în timpul nopții, femeia gravidă trebuie să doarmă cu capul și gâtul ridicat (pe o pernă mai mare și, eventual, mai tare) astfel încât să evite eventuale probleme ale refluxului gastric.

De asemenea, în timpul somnului, se recomandă ca gravida să doarmă pe spate, cu genunchii și șoldurile îndoite. Se poate pune și o pernuță între genunchi, pentru a elimina presiunea din partea de jos a spatelui. În această poziție, inima lucrează mai bine, iar gravida nu simte că greutatea fătului apasă pe anumite organe.

Somnul în al treilea trimestru de sarcină

Începând cu săptămâna 28, burtica devine din ce in ce mai mare, iar viitoarea mămică are dureri de spate, merge mai des la baie și se mișcă mai greu. În ceea ce privește somnul, femeia gravidă ar trebui să uite poziția preferată de dormit și să găsească alte modalități prin care să doarmă confortabil, pentru nopți cât mai liniștite.

În al treilea trimestru de sarcină, burta crește foarte mult, iar acest lucru o pune pe viitoarea mămică în imposibilitatea de a avea un somn bun. De cele mai multe ori, în această perioadă a sarcinii, viitoarea mămică se poate trezi în timpul nopții fără motiv.

O poziție confortabilă pentru mămică ar putea fi dormitul pe partea stângă, pentru că în acest caz, uterul nu pune presiune pe ficat, fătul primește suficient oxigen prin placentă și se stimulează fluxul sangvin.

Sfaturi pentru un somn liniștit

În timpul sarcinii, în special în trimestrul al treilea, somnul este o adevărată provocare pentru viitoarea mămică. Totuși, ea trebuie să țină cont de anumite aspecte și să țină cont întotdeauna de sfatul medicului care îi urmărește sarcina.

Potrivit studiilor făcute, s-a stabilit că există o strânsă legătură între obiceiul de somn, stilul de viață al gravidelor și buna desfășurare a procesului de naștere.

Pentru ca viitoarea mămică să aibă un somn cât mai odihnitor, se recomandă:

  • Înainte de culcare, trebuie să nu bea multe lichide și să nu mănânce mult (trebuie să se asigure că pe parcursul zilei a consumat nutrienții și lichidele necesare)
  • Evitarea băuturilor care conțin cofeină
  • Pe cât posibil, ar trebui respectată o oră fixă de culcare și de trezire
  • În timpul zilei, 30-60 de minute de somn ar trebui să compenseze orele pierdute noaptea. După nașterea bebelușului, somnul va fi pe fugă

Distribuie:
Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.