Interviuri

CU DEPENDENȚA DE SMARTPHONE LA PSIHOTERAPEUT – PARTEA II

CU DEPENDENȚA DE SMARTPHONE LA PSIHOTERAPEUT – PARTEA II - RevistaMargot.ro

Conform psihoterapeutului Raina Șaguna, important este și faptul că, odată expuși tehnologiei, copiii nu mai sunt dispuși să asculte expunerile orale ale învățătorilor/educatorilor, deoarece s-au deprins cu obiceiul vizionării, iar când adultul le vorbește, ei pur și simplu nu-l aud.

De la uz la abuz se poate trece în câteva zile, pentru că se activează același mecanism neurofizologic, ce suferă modificări și eliberează neurotransmițători în creier, activând sistemul de recompense al creierului. Cu alte cuvinte se activează același mecanism, ca în cazul oricărei alte dependențe.

Această dependență, spre deosebire de altele, poate că nu ucide, însă cu siguranță ucide încet și sigur orice interes al copiilor pentru activitățile sociale și școlare. Astfel scade performanța scolară, pentru că scade puterea de concentrare, atenția, iar memoria este și ea afectată.

Un parentaj bun necesită impunerea unor limite și stabilirea unor reguli în privința obiceiurilor ce pot deveni nesănătoase.

Faptul că accesul la tehnologie depinde de tine, părinte, poate preveni tendințele spre dependență.

Oamenii de știință, în urma unor studii realizate, spun că un copil nu ar trebui să dețină un telefon mobil sau o tableta, până la vârsta de cel puțin 12 ani.

Alții recomandă ca măcar până în vârsta de 5-6 ani, când se încheie prima perioadă esențială în dezvoltarea creierului, copiii să fie ținuți departe de smartphone, televizor sau calculator.

CU DEPENDENȚA DE SMARTPHONE LA PSIHOTERAPEUT – PARTEA II - RevistaMargot.ro

sursa foto: Time

Academia Americana de Pediatrie, conform Psychology Today, recomandă să se evite ca micuții până în 2 ani să aibă acces la ecrane, iar copiilor mai mari de această vârstă, inclusiv adolescenților, le recomandă expunerea la gadgeturi cu ecran cel mult 2 ore pe zi.

Smartphone-urile oferă capabilitățile de a alimenta sentimentele plăcute, recompensându-ne cu actualizari constant, oricând sau oriunde. Dacă un adolescent suferă cu adevărat de dependență de smartphone, similar cu alte dependențe, va începe să construiască toleranțe la textele rapide și la aplicațiile de pe telefoanele tip Smartphone.

Anxietatea, nopțile neliniștite și concentrarea asupra obținerii următorului „remediu” sunt simptome comune ale dependenței.

Un adolescent dependent va dori mai multe interacțiuni Smartphone pentru a obține aceleași emoții sau altele „mai puternice”.

Câteva comportamente pot semnala, adesea, când fascinația adolescenților Smartphone a trecut de la utilizarea recreativă, la starea de dependență.

CU DEPENDENȚA DE SMARTPHONE LA PSIHOTERAPEUT – PARTEA II - RevistaMargot.ro

sursa foto: dangerousminds.net

Iată câteva dintre semnele de avertizare, pe care să le urmăriți dacă banuiti că adolescentul dvs. este dependent de un smartphone: discomfort dacă nu i se permite să folosească telefonul mobil, scădere în greutate, insomnia, anxietate, sentimente de „vibrații fantomă”, izolarea de prieteni și de familie.

În era digitală, este aproape imposibil să evităm utilizarea Internetului sau a aplicațiilor de pe un smartphone.

Pentru a contracara acest interes în crestere al copilului, este bine să aveți un program de familie, în care să desfășurați anumite activități ce nu implică nici un mijloc tehnic.

Iar dacă vrei cu adevărat să fii un bun exemplu pentru copilul tău, atunci când vă jucați împreună sau petreceți timp de calitate, în orice alt mod, lasă telefonul deoparte. Îl poți pune pe modul silențios pentru a nu-l lăsa să îți distragă atenția.

Totuși, cu cât un copil devine mai dependent de tehnologie, cu atât va fi mai greu să îl convingi să renunțe la ea.

Ca și în alte aspecte ale vieții, prevenția este cea mai sănătoasă:

 Stabiliți intervale de timp în care nimeni din familie să nu utilizeze tehnologia.

 Petreceți timpul acesta făcând alte activități prin casă sau afară: jucați-vă, citiți, plimbați-vă etc.

 Creați un orar cu perioade delimitate pentru diferite activități (de ex: timp pentru realizarea temelor și timp pentru navigat sau jucat pe internet).

 Media poate avea efecte positive, dar și negative. Depinde de tine săștii ce face copilul tău și împreună cu cine. Monitorizează-ți copilul, joacă-te cu el și stabilește limite în ambele medii, real și digital.

 Ai grija la cît timp petreci tu însuți în fața ecranelor. Ești un model puternic pentru copilul tău. De aceea, pentru el contează mai mult ceea ce faci decât ceea ce-i spui. Copilul îți va imita comportamentul. Așadar, stai pe rețelele de socializare sau privește televizorul atât cât ți se pare confortabil să facă și copilul tău.

 Interacționează direct cu copilul tău în lumea reală și în cea digitală. Vorbește și joacă-te cu copilul departe de telefon, tableta, televizor sau calculator. Iar atunci când copilul petrece timp în mediile digitale, uitați-vă la filme, clipuri video etc. împreuna, cât mai des posibil.

 Admite faptul că cei mici vor face greșeli în utilizarea gadgeturilor și a rețelelor de socializare. Iar atunci când o fac, reacționează cu empatie. Vezi incidentul ca pe o oportunitate de a învăța copilul cum să folosească aceste aparate în condiții de siguranță și cu discernământ.

 Interzicerea oricărui dispozitiv electronic în camera copiilor și a adolescenților pe timpul nopții.

CU DEPENDENȚA DE SMARTPHONE LA PSIHOTERAPEUT – PARTEA II - RevistaMargot.ro

Raina Șaguna are la bază formări în terapie cognitiv comportamentală și hipnoză ericksoniană.

De asemenea, Raina a lucrat o perioadă îndelungată în cadrul unui program numit Dependenți Anonimi.

Click pentru prima parte a articolului

 

Distribuie:
Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.