Bebe

Somnul bebeluşului – Cum să-l ajuți pe micuţul tău să doarmă bine

În primele luni de viaţă bebeluşii dorm aproape continuu şi se trezesc cel mai adesea doar pentru a mânca.

Deşi dorm mult (în medie 16-18 ore din 24) şi nu pot face încă distincţia între noapte şi zi, bebeluşii pot avea un somn agitat, cu treziri frecvente, astfel încât puţini părinţi se pot bucura de nopţi odihnitoare după venirea pe lume a celui mic.

Medicii insistă asupra rolului esenţial al părinţilor în adoptarea de către bebeluş a unui ritm optim de somn-veghe şi în prelungirea perioadelor de somn neîntrerupt din timpul nopţii.

Pentru a-i ajuta într-un mod cât mai eficient, trebuie să înţelegem somnul bebeluşilor, care este structurat diferit de cel al adulţilor sau copiilor mai mari. Astfel, nou-născuţii petrec foarte mult timp în starea de somn de tip REM (Rapid Eye Movement), caracterizată prin mişcări intensive ale ochilor şi alte schimbări fiziologice, precum respiraţia, activitatea cerebrală accelerată sau relaxarea muşchilor.

Dacă la adulţi faza REM acoperă o treime din întregul somn, la sugari aceasta reprezintă aproximativ jumătate din starea de repaus. Somnul sugarilor este unul agitat, cu tresăriri, cu mișcări ale membrelor, diverse sunete şi uneori chiar un plâns uşor. Copiii deschid din când în când ochii, ca şi când s-ar fi trezit. Observându-şi puiul într-o astfel de stare, părinţii sunt tentaţi să îl ia în braţe pentru a-l linişti. Fără să vrea, ei întrerupt astfel succesiunea fazelor de somn şi îl împiedcă pe cel mic să ajungă la somnul profund. Din fericire, pe măsură ce sugarul înaintează în vârstă, perioadele REM se diminuează, iar etapele somnului se schimbă şi ele.

 

Perioada 1-3 luni

În primele câteva luni, bebelușul se poate trezi la orice oră din zi sau din noapte şi nu deține capacitatea de a se liniști singur. Este bine, aşadar, să îl laşi câteva minute pentru a vedea dacă se linişteşte şi, în caz contrar, să intervii. Pe timpul zilei, este recomandat să nu restricţionezi exagerat lumina şi zgomotele în locul unde doarme bebelușul. În schimb, noaptea trebuie asigurată o atmosferă cât mai liniştitoare şi potrivită odihnei. Astfel, spun specialiştii, nou-născutul învaţă să facă diferenţa între diurn şi nocturn. Este un prim pas pentru adoptarea unui program somn-veghe, ţinând cont de alternanţa zi-noapte.

 

Perioada 4-6 luni

Bebeluşul doarme în medie 13-15 ore pe zi, dar aceasta nu este o regulă universal valabilă. Unii nou-născuţi încep să aibă perioade mai lungi de somn neîntrerupt pe timpul nopţii (6-9 ore), ceea ce este un semn foarte bun. Măsurile de îmbunătăţire a rutinei somnului se cer a fi continuate. Bebeul trebuie pus la culcare fără mari întârzieri atunci când dă semne că este somnoros: își frecționează ochişorii, este plângăcios, fără energie, chiar iritat, şi nu mai are dispoziţia de a interacţiona cu cei din jur. În măsura în care este posibil, sugarul poate fi învăţat să se liniştească şi să adoamă singur. Este de dorit să fie evitate legănarea şi hrănirea copilului cu scopul adormirii, din cauza riscului foarte ridicat ca astfel de obiceiuri să aibă loc chiar după vârsta de doi ani. În schimb, o băiţă relaxantă, un masaj delicat şi un cântecel care îi place pot face minuni. Regula de bază este ca bebeluşul să nu adoarmă în braţe, ci să fie pus în pătuţ când este pe cale să adoarmă.

 

Perioada 6-12 luni

După împlinirea celor şase luni, bebeluşul stă deja în funduleţ, iar, până la vârsta de 1 an, se ridică şi pe picioruşe, fiind pregătit să facă primii pași. Copiii sunt foarte activi la această vârstă, dar, continuă să doarmă 13-15 ore. În cursul zilei, vor simţi nevoia unor 2-3 reprize de odihnă. Pentru că seara ei pot fi tot mai greu de convins să treacă în pătuţ, anumiţi părinţi încearcă să le reducă somnul de zi. Pediatrii atrag totuşi atenţia că soluţia nu este una tocmai potrivită, deoarece un copil prea obosit nu va dormi bine nici noaptea. Un efect mai pozitiv îl poate avea rutina liniştitoare de seară cu băiţă, masaj, linişte, lumină redusă, o temperatură optimă în încăpere, povestea sau cântecelul preferat de culcare.

 

Perioada 12-24 luni

Copii de 1-2 ani au nevoie în total de 12-14 ore de somn – de obicei 11-12 ore pe noapte, și încă una – trei ore în timpul zilei. În cazul în care, din diverse motive, părinţii nu au reuşit să impună până la această vârstă rutina de somn expusă mai sus, este momentul să o facă. La această vârstă copiii încep să înţeleagă tot mai multe lucruri, inclusiv anumite reguli, putând fi convinşi cu blândețe să le respecte. Este, de altfel, şi momentul când intervin alte elemente de noutate, precum mersul la creşă sau la grădiniţă, iar somnul de peste noapte capătă mai multă însemnătate.

 

Lista cu sarcini de îndeplinit înaintea somnului bebelușului

În scopul asigurării unui somn liniştit, fără treziri dese, părinţii trebuie să elimine orice factor perturbator cum ar fi:

ØScutecul murdar sau pielea iritată şi netratată;

ØNasul înfundat sau nările uscate;

ØSenzaţia de foame sau de sete;

ØGingiile iritate – în perioada erupţiei dinţilor;

ØSimptomele de boală: febră, dureri de burtă, roşu în gât etc.

 

Totodată, somnul bebeluşului şi al copiilor mici, poate fi afectat de situaţii precum absenţa unuia dintre părinţi, schimbarea baby-sitterului, mutarea într-o cameră sau o casă nouă, plecarea într-o călătorie etc.
Pe de altă parte, unii pediatrii susţin că până şi trecerea mult prea rapidă la pătuţul de tip junior poate reprezenta un factor perturbator, recomandând amânarea schimbării patuţului de bebeluş până după împlinirea vârstei de trei ani.

Pe măsură ce creşte, copilul va dormi tot mai bine peste noapte. Educarea somnului este însă indicată să înceapă cât mai devreme posibil. Succesul depinde de metodele adoptate şi de modul în care acestea sunt aplicate. Nou-născuţii sunt foarte sensibili la schimbări, nereacţionând prea bine la acestea. De aceea, în cazul lor este necesară o implementare graduală a ritmului optim de somn-veghe, cu perseverenţă, fără a-l priva însă pe bebeluș de delicateţea şi căldura necesare lui.

Distribuie:
Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.